fredag den 7. september 2012

En Gag'get koncert

I søndags var jeg så heldig at få lov til at opleve Lady Gaga i Parken; en på mange måder mindelsesværdig koncert, men også noget af det mest vanvittige jeg har oplevet.

Først og fremmest et møde med et meget bredspektret publikum, hvilket vidner om, at den amerikanske sangerinde formår at appellere til både teenagere, kvinder og mænd i 30'erne såvel som mere middelaldrende publikummer. Glimmer på kinder, blinkende hårbøjler, korte kjoler og høje hæle var udbredte fænomener blandt alle aldersgrupper.

En opvarmning med The Darkness, der gav den max gas. Som oftest er det mindre kendte bands, der får æren af den indledende time, så det undrede mig en smule, at et så etableret band var på scenen før Gaga. Herefter tog Beethoven, Ravel og andre af de store klassiske drenge over med Skæbnesymfoni og Bolero, og det opbyggede en stemning, der viste sig at kulminere i storslåede kulisser, heste, motorcykler og meget mere.

For scenen var ombygget til en borg med tårne i hver side og musikere siddende i hvert lille kabinet. Og Miss Gaga entrerede på en hest, som så så virkeligstro ud, at der gik en del øjeblikke, før jeg fangede, at den var kunstig (undervejs undrede jeg mig også over, at en hest kunne udholde alt støjen...). Iklædt et kort sort kostume med 'gitter' for ansigtet, lak og pling pling.

Og sådan fortsatte hele showet - for det var i sandhed et show mere end en koncert. En af mine væsentlige erfaringer var, at der er tale om en helt anden koncertoplevelse end dem, jeg er vant til. For i Parken kom lyden i 2. eller 4. eller måske 10. række. Til gengæld blev jeg gang på gang bombarderet med nye visuelle indtryk, crazy kostumer, farver og kulisser, der drager paralleller til kvindelige kønsorganer. Og ikke mindst Lady Gaga, der bryder ud af skødet og spiller rollen som Government Hooker til UG.
Ligesom jeg oplevede den amerikanske fandyrkelse med '10 minutes with fans', hvor sangstjernen siddende på scenen pakkede de fine gaver, der var blevet kastet op til hende, ud; kommenterede og talte direkte til et par fans. Storskærmene viste deres grådfyldte ansigter.

Pigen med det blå og grønne hår har da også uden tvivl fået sit livs oplevelse ved at blive hevet op på scenen som Gagas 'princess', mens det amerikanske ikon sang 'Princess Die' siddende på motorcyklen, der 1-2-3 blev omdannet til et klaver.

Tak, Gaga, for at gøre min søndag aften noget mere farverig, festlig og ikke mindst vanvittig end normalt. Det koncertshow skal jeg sent glemme.

søndag den 12. august 2012

Fra teater i vest til opera i øst - med et smut forbi Roskilde og jazzfestivalen på vejen

Mit forår og min sommer har været fyldt af oplevelser:

Jeg har stiftet bekendtskab med stumfilms-teater på Taastrup Teater, koordineret og deltaget i 'Festival 2012 - teater for børn og unge' og grinet af børneforestillinger, som jeg faktisk troede kun var for de yngre generationer, men som viser sig at være utroligt underholdende for voksne også. 


Jeg har holdt oplæg ved et karrierearrangement i JobLab på Københavns Universitet om overgangen fra studie- til arbejdsliv - og jeg vender tilbage med endnu et i oktober.
P8 Jazz sender live fra Niels Hemmingsensgade
under Copenhagen Jazzf Festival.



Jeg har oplevet Bruce Springsteen - 62 år og still going strong med en musikalsk entusiasme og et imponerende drive, der er værd at tage hatten af for. 
Jeg er blevet rørt af Bon Ivers sarte, men så sikre stemme og tekster. 
Jeg har stiftet bekendtskab med Django Django, som satte gang i dansefødderne.

Jeg er rejst ind i operaverdenen med verdensstjerner, knivskarpe arier og imponerende koloraturer i kraft af mit arbejde hos Tivoli & Crescendi Artists.

Jeg har været en del af afviklingen af Copenhagen Jazz Festival for 6. år i træk som frivillig - i år mere intensivt end tidligere. 
Jeg har fået et stærkt musikalsk minde i mine ører efter at have hørt August Rosenbaum Trio; en oplevelse, der har skabt efterspørgsel på mere.

I nærmeste fremtid venter konferencen 'Celebrating Music as Business' på Børsen arrangeret af MusikZonen, og jeg glæder mig til at få inspiration og fif fra bl.a. den britiske brandekspert Steve Mullins fra BRAND-E, der vil give os indblik i, hvordan musikken hele tiden kan skabe nye indtægtskilder i krydsfeltet med andre brands. Desuden byder dagens program på en status på MusikZonens igangværende projekter såsom Local Heroes, Music2Business og Musiconomy

Og så er der en række koncerter at se frem til fx Black Keys, Fat Freddy's DropJonathan JohanssonEfterklang og en Ny Cirkus-forestilling med Subliminati Corporation



søndag den 26. februar 2012

Stenalderkost og crossfit - autenticitet i føde og træning?

Én af de blogs, jeg følger med stor begejstring, er Mantomanto.com. Her blogger Anna, Line, Gitte, Christa og Sebastian fra Manto om oplevelsesøkonomi, identitet, autenticitet m.m. og giver mange fine perspektiver til eftertanke.

Seneste indlæg handler om autenticitet i forhold til vores livsførelse; om at søge tilbage til urmennesket både i forhold til vores føde og træningsform. Læs indlægget her.

tirsdag den 21. februar 2012

Autenticitet som buzzword

I Politiken fredag 17. februar læste jeg Henrik Marstals artikel 'Vi er selv for real' om autenticitetsbegrebet og dets betydning i det offentlige rum. Jeg bliver ved med at synes, at diskussionen af autenticitetsbegrebet - som særligt er et af musikkens kernebegreber og har været det igennem hundreder af år - er interessant. Derfor får jeg lyst til at skrive dette indlæg. For i min optik er det en væsentlig debat, uanset om man er tilhænger af begrebet eller ej. Ordet er nemlig kommet for at blive, og derfor må vi forholde os til det. Men hvordan skal vi så gøre det?

Når jeg taler om autenticitet, tænker jeg det først og fremmest ud fra mit feltstudie om musik og dens rolle for identitetskonstruktion i moderne maorikultur i New Zealand. Her fandt jeg ud af, at der findes forskellige praksisfællesskaber, inden for hvilke identitetsfølelsen opstår. Men der er samtidigt forskel på autenticiteten, fordi de forskellige fællesskaber tjener forskellige formål udover at være identitetskonstruerende. Eksempelvis findes maorikultur som 'turistattraktion' aka cultural performances, der har turister som målgruppe. Turistattraktion skrives netop i citationstegn for at understrege, at arrangementerne ikke blot har til formål at tjene penge, men faktisk også har en kulturbevarende og dermed identitetskonstruerende funktion for maorierne selv. Derfor kan arrangementerne siges at have en høj grad af autenticitet for maoripraksisfællesskabet, skønt de for mig ved første øjekast synes at være meget iscenesat i kraft af deres placering på fx Auckland Museum og i den rekonstruerede maorilandsby Mitai i Rotorua-området. Bemærk, at jeg pointerer, for hvem noget er autentisk. I bund og grund er det nemlig autenticitetens kontekst og argumentation, der 'autentificerer' begrebet efter min mening. Derfor giver det ikke mening at stemple noget som autentisk eller inautentisk, hvis ikke argumentationen for vurderingen følger trop. For autenticitet er ikke det samme for os alle, hvorfor begrebet ikke kan bruges som en definerede faktor og parameter for en entydig vurdering af god versus dårlig musik, kunst, oplevelse etc.

Der er genrer og kunstnere, som jeg finder autentiske i deres udtryk uden at bryde mig specielt om deres musik. Men jeg mener stadig, at de har en høj grad af autenticitet taget konteksten, populariteten, deres historie, budskaber eller praksisfællesskaber.

Af den grund er jeg enig med Marstal i, at vi skal bruge bruge vores egne øjne og ører og personlige vurdering. Men vi skal samtidigt også argumentere for vores synspunkter, for at autentificeringen giver mening, og vi skal være kritiske, når fx medier benytter sig af begrebet. For med denne stempling har medierne magten til at sætte dagsordenen på musik- og kunstscenen og skabe konsekvenser for den enkelte kunstners popularitet. Det afgørende er for mig at se, hvorfor DU eller JEG finder det autentisk. For det kommer an på hvem, der anskuer, og fra ud hvilke parametre, livsverden, fællesskaber musikken, kunsten, filmen osv. betragtes. Det er i dette øjeblik, at diskussionen bliver spændende og aktuel. Isoleret er autenticitetsbegrebet ifølge min holdning ikke andet end et tomt, akademisk buzzword, der desværre alt for ofte blot ved at blive brugt tillægger anerkendelse og (høj) værdi til kunsten og musikken. Men samtidigt mener jeg ikke, at vi kan undvære begrebet; autenticitetsbegrebet må blot kontekstualiseres og hives ned fra sin ophøjede og ufejlbarlige piedestal.


fredag den 17. februar 2012

Little Dragon i Vega

I tirsdags blev mit koncertbehov stillet med en festlig og god koncert med pop-electronica bandet Little Dragon. Fra drømmende stemninger til visuals til energiske impulser, som gjorde det umuligt at stå stille. Igen gik jeg fra Vega, glad og mættet af en god musikoplevelse.

I nærmeste fremtid venter fastelavnskoncert med The William Blakes. Kostumet er næsten på plads, og jeg glæder mig!

onsdag den 15. februar 2012

Jobjagt i Berlin


For nylig kom jeg hjem fra jobsøgning i Berlin. En mulighed, man har som dagpengemodtager, og som jeg så som en god mulighed for at undersøge det internationale kulturmarked. Berlin anses på nuværende tidspunkt som kunst- og kulturmetropolen over dem alle, og det var årsagen til, at jeg netop valgte den tyske hovedstad. Desuden gav det mig anledning til at styrke mit CV med perspektiver, kontakter og tysk kundskaber.

Undervejs bloggede jeg om opholdet og alle de udfordringer, sejre og oplevelser, det førte med sig. Det var en berigende tur på mange måder, og jeg er glad for, at jeg tog udfordringen op og kastede mig ud i det.

Læs mere om turen på min blog På jobjagt i Berlin.

Kronik i Magisterbladet

I forbindelse med, at jeg som så mange andre nyuddannede har følt finanskrisen på tæt hold, har jeg brugt mit positive væsen til at formidle den optimisme, som ofte kan være svær at bevare.
Derfor har jeg skrevet kronikken 'Hvorfor jeg holder af at være arbejdsløs' i Magisterbladet nr. 15.

Mit formål med artiklen har først og fremmest været at se den tvungne situation som jobsøgende fra en mere positiv vinkel sammenlignet med de mange negative og energidrænende fortællinger, som vi mødes med i medier såvel som på gaden. Min drivkraft har desuden været min skrivelyst og glæde ved at formidle til andre.

Kronikken skabte debat med billigende såvel som kraftige reaktioner, og jeg er glad for alle de kommentarer, som den førte med sig.


Bloggen og bloggeren

Her på bloggen kan du læse om mig og mit virke.

Der vil være indlæg om de projekter, jeg har iværksat og sætter igang. Perspektiver på mine interesseområder inden for kultur, musik og identitet. Refleksioner på mine faglige kompetencer, og hvor og hvordan jeg bruger dem. Og sidst, men ikke mindst vil du kunne læse om min passion for at opleve alt fra koncerter til kunst i byrummet til solskin på min cykeltur over Langebro en mandag morgen.

Du kan se mere om faglige min profil og mit CV på LinkedIn og under 'Om mig'.