fredag den 7. september 2012

En Gag'get koncert

I søndags var jeg så heldig at få lov til at opleve Lady Gaga i Parken; en på mange måder mindelsesværdig koncert, men også noget af det mest vanvittige jeg har oplevet.

Først og fremmest et møde med et meget bredspektret publikum, hvilket vidner om, at den amerikanske sangerinde formår at appellere til både teenagere, kvinder og mænd i 30'erne såvel som mere middelaldrende publikummer. Glimmer på kinder, blinkende hårbøjler, korte kjoler og høje hæle var udbredte fænomener blandt alle aldersgrupper.

En opvarmning med The Darkness, der gav den max gas. Som oftest er det mindre kendte bands, der får æren af den indledende time, så det undrede mig en smule, at et så etableret band var på scenen før Gaga. Herefter tog Beethoven, Ravel og andre af de store klassiske drenge over med Skæbnesymfoni og Bolero, og det opbyggede en stemning, der viste sig at kulminere i storslåede kulisser, heste, motorcykler og meget mere.

For scenen var ombygget til en borg med tårne i hver side og musikere siddende i hvert lille kabinet. Og Miss Gaga entrerede på en hest, som så så virkeligstro ud, at der gik en del øjeblikke, før jeg fangede, at den var kunstig (undervejs undrede jeg mig også over, at en hest kunne udholde alt støjen...). Iklædt et kort sort kostume med 'gitter' for ansigtet, lak og pling pling.

Og sådan fortsatte hele showet - for det var i sandhed et show mere end en koncert. En af mine væsentlige erfaringer var, at der er tale om en helt anden koncertoplevelse end dem, jeg er vant til. For i Parken kom lyden i 2. eller 4. eller måske 10. række. Til gengæld blev jeg gang på gang bombarderet med nye visuelle indtryk, crazy kostumer, farver og kulisser, der drager paralleller til kvindelige kønsorganer. Og ikke mindst Lady Gaga, der bryder ud af skødet og spiller rollen som Government Hooker til UG.
Ligesom jeg oplevede den amerikanske fandyrkelse med '10 minutes with fans', hvor sangstjernen siddende på scenen pakkede de fine gaver, der var blevet kastet op til hende, ud; kommenterede og talte direkte til et par fans. Storskærmene viste deres grådfyldte ansigter.

Pigen med det blå og grønne hår har da også uden tvivl fået sit livs oplevelse ved at blive hevet op på scenen som Gagas 'princess', mens det amerikanske ikon sang 'Princess Die' siddende på motorcyklen, der 1-2-3 blev omdannet til et klaver.

Tak, Gaga, for at gøre min søndag aften noget mere farverig, festlig og ikke mindst vanvittig end normalt. Det koncertshow skal jeg sent glemme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar